www.podobro.pl » Joga Asany – doskonałe pozycje

Joga Asany – doskonałe pozycje

Czas czytania: 5 minuty

Historia jogi sięga tysięcy lat wstecz do starożytnych Indii, gdzie jej korzenie tkwią w pradawnym systemie filozoficznym i duchowym. Jogę można śledzić poprzez wiele różnych tekstów i tradycji ustnych, które przekazywane były z pokolenia na pokolenie. Pierwsze wzmianki o praktykach jogi można odnaleźć w starożytnych hinduskich tekstach, takich jak Wedy, które powstały około 1500–500 p.n.e.

Bardziej szczegółowe opisy praktyk jogi można znaleźć w późniejszych hinduskich tekstach, takich jak Upaniszady i Mahabharata, które powstawały między VI a II wiekiem p.n.e. W tych tekstach jogę łączono z filozofią hinduizmu i wskazywano na jej znaczenie w osiąganiu duchowej doskonałości. Najważniejszym tekstem dotyczącym jogi są jednak „Jogasutry” autorstwa Patandżalego, które powstały prawdopodobnie między II wiekiem p.n.e. a IV wiekiem n.e. „Jogasutry” stanowią zbiór krótkich aforystycznych wersetów, które opisują filozofię i praktykę jogi. Patandżali podzielił jogę na osiem członów, znanych jako „Asztanga Joga” (dosłownie „Osiem członów jogii”). Osiem członów to: Yama, Niyama, Asana, Pranayama, Pratyahara, Dharana, Dhyana i Samadhi. Asany, które są jednym z tych ośmiu stopni to najbardziej zewnętrzny i widoczny element praktyki jogi.

Wraz z rozwojem jogi i jej migracją poza granice Indii, praktyka ta zaczęła ewoluować i przyjmować różnorodne formy. Współcześnie joga jest popularną praktyką na całym świecie, która łączy w sobie elementy fizyczne, mentalne i duchowe. Istnieje wiele różnych stylów jogi, od tradycyjnych, takich jak hatha i asztanga, po nowoczesne, jak power yoga czy hot yoga.


Podstawy

article image

Asany to po prostu pozycje ciała, które praktykuje się w jodze. Są one jednym z głównych elementów praktyki fizycznej jogi. Asany obejmują różnorodne pozycje, od prostych i relaksujących po zaawansowane i wymagające. Każda asana ma na celu wzmocnienie, rozciągnięcie lub zharmonizowanie określonych części ciała, a także wpływ na nasze ciało energetyczne i umysł. Poprzez praktykę asan, uczymy się równowagi, elastyczności, siły oraz uważności w ciele i umyśle. Asany są jednym ze sposobów, dzięki którym jogini rozwijają zdrowie fizyczne i równowagę psychiczną. Nazwy asan są zapisane w sanskrycie, a inspiracją do nich są m.in. zwierzęta (np. pies, gołąb, żuraw, żółw, kobra, orzeł), natura (np. księżyc, góra, drzewo, piorun) czy przedmioty codziennego użytku (np. krzesło, namiot, świeca).
To, co jest istotne w wykonywaniu asan to prawidłowa postawa, koordynacja oddechu z pozycją oraz długość swobodnego trwania w asanie. Zupełnie nieistotne jest to jak wyglądasz w pozycji i jaki ma ona stopień zaawansowania. Uczono mnie także, że sekwencje, czyli zbiór asan łączymy w taki sposób, aby pracowały wszystkie mięśnie i organy w ciele. Dzielimy je więc na:
  • siedzące;
  • leżące;
  • stojące;
  • odwrócone;
  • w skręcie tułowia;
  • w skłonie;
  • w wygięciu do tyłu;
  • regeneracyjne;
  • równoważne

Istotne są również przedrostki w nazwach pozycji w jodze, ponieważ wskazują one na to, jak ustawione będzie ciało:

  • Adho – w dół, np. Pies z głową w dół (Adho Mukha Śvānāsana);
  • Ardha – pół, np. Półksiężyc (Ardha Candrāsana);
  • Eka – pojedynczy, np. Jednonożny król gołębi (Eka Pada Rajakapotasana);
  • Parivrtta – skręcony lub obrócony, np. Pozycja odwróconego kąta (Parivrtta Parsvakonasana);
  • Supta – leżący, np. Pozycja leżącego wojownika (Supta Virasana);
  • Urdhva – w górę, np. Pozycja z podniesionymi rękoma (Urdhva hastasana);
  • Upavistha – siedzący, np. Pozycja kąta na siedząco (Upavistha Konasana);
  • Utthita– rozciągnięty, np. Pozycja rozciągniętego trójkąta (Utthita Trikonasana).

Świadomość

History of Yoga pt.1 – Yoga Teacher Training

Joga to także a może najbardziej właśnie świadomość. Świadomość ciała, oddechu i umysłu. A właściwie przenikanie się tych świadomości w praktyce. Kiedy pracujemy z asanami, aby pogłębić świadomość, najbardziej widocznym narzędziem, jakim dysponujemy, jest forma naszego ciała. Na poziomie ogólnym zaczynamy od zwrócenia uwagi na ogólną formę ciała, ułożenie pozycji i same kształty. Kiedy zauważamy odczucia w ciele, szybko określamy je jako napięcie, osłabienie, ból, niezdolność i porażkę. W dobry dzień doznania są określane jako siła, zdolność, postęp, przestronność lub radość. Dzięki świadomości rozpoznajemy, że każde doznanie jest po prostu grą energii. Etykieta, jaką mu nadajemy, ma nieskończony potencjał – i to zależy od nas. Świadomość w savasanie lub pozycji dziecka nie jest lepsza ani gorsza od świadomości osiągniętej w staniu na rękach. Kolejnym istotnym elementem świadomości jest oddech. To doskonałe narzędzie do pracy, ponieważ jest zawsze z nami. Sprawdzanie oddechu może pomóc nam pokazać, co się w nas dzieje. Czy oddech jest krótki, płytki, wymuszony, czy też w ogóle nie oddychamy równomiernie? Oddech jest nie tylko odzwierciedleniem tego, co dzieje się w naszym ciele, ale także tego, co dzieje się w naszym umyśle. Oddech w dodatku jest ściśle powiązany z praną, a skuteczność asan możemy przyspieszyć utrzymując świadomość oddechu. I wreszcie tak trudna do opanowania świadomość umysłu. Ważnym jest zadanie sobie pytania: „Gdzie teraz jestem umysłem?” czy rozpamiętuje to co było wczoraj lub jakiś czas temu, czy wybiegam myślami w mniej lub bardziej daleką przyszłość? Dobrze jest stale sprawdzać, gdzie znajduje się umysł podczas naszej praktyki asan. Czy nasz umysł jest tu i teraz? Z nami na naszej macie? W naszym ciele? Idealnie byłoby, gdyby nasza uwaga była tak otwarta i przestrzenna, jak chcemy, aby były nasze ciała fizyczne i umysły.


Intecja

The Origin & History of Yoga: How Old is Yoga? All you need to know!

To, co w mojej opinii jest niezwykle ważne, a często pomijane w praktyce jogi to intencja. Dlaczego ćwiczę jogę? Co dzisiaj chcę uzyskać na macie? Ustalenie intencji to skuteczny sposób, aby przypomnieć sobie, że asana nie jest samym celem końcowym, ale ścieżką. My, współcześni jogini, mamy tendencję do kojarzenia słowa „intencja” z celem. W sanskrycie intencja to sankalpa . Sankalpa w mniejszym stopniu polega na wyznaczaniu celów i odpowiedzi na pytanie „co mogę uzyskać?”, a bardziej na pytaniu: „Co obiecuję sobie dać?” Sankalpa nie jest celem, ale zobowiązaniem. Mówi się, ze „Twoja sankalpa to miejsce, w którym odpoczniesz dla swojego aktywnego umysłu.”


W praktyce asan – kierując się intencją – używamy pozycji i ruchu, aby nauczyć się trwać w bezruchu. Coraz lepiej radzimy sobie z utrzymywaniem spokoju ciała i umysłu. Poprzez świadomość ciała i kształtu, jaki ono przybiera, rozwijamy świadomość umysłu i stanu, w jakim się on znajduje. Tak jak praktyka medytacji na siedząco umieszcza przestrzeń pomiędzy naszą identyfikacją z myślami a świadomością myśli, tak nasza praktyka asan umieszcza przestrzeń pomiędzy identyfikacją z ciałem a świadomością ciała. Joga uczy, że przyczyną całego naszego bólu i trudności jest nasza błędna identyfikacja z ciałem ze sobą. Asana wykorzystuje ciało, aby pomóc nam się od niego uwolnić. Kiedy nie utożsamiamy się już z małym „ja” w naszych ciałach, możemy swobodnie identyfikować się z całym światem i otaczającymi nas istotami.

60 Wyświetleń
Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.