Kiedy w 2021 roku uczestniczyłam w kursie nauczycielskim mówiono nam, że joga jest pewnym rodzajem sprzątania organizmu, tak jak czyści się dom czy samochód z nagromadzonych nieczystości. I musi coś w tym być, bo kończąc kurs bił ode mnie taki blask, jakby moja aura i całe wnętrze było dogłębnie wyczyszczone. To tam zrozumiałam, że joga to nie są skomplikowane pozycje. Joga to kompleksowa filozofia życia, która prowadzi nas ku równowadze i harmonii zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej. W poprzednim wpisie skupiłam się na yamach – zasadach etycznych jogi, a także jednym z ośmiu członów Ashtanga Jogi. Dziś na warsztat weźmiemy nyamy – zasady indywidualne. To pięć zasad, które kierują naszym postępowaniem i stosunkiem do świata. Te zasady mają na celu prowadzenie nas ku harmonii z samymi sobą, innymi ludźmi oraz otaczającym nas światem.
1. SAUCHA
Saucha, czyli czystość, odnosi się zarówno do czystości fizycznej, jak i psychicznej. Saucha w jodze jest jak delikatny strumień, który płynie przez całe nasze istnienie, oczyszczając każdy zakamarek ciała, umysłu i duszy. To nie tylko mycie ciała wodą, ale również dotykając każdej komórki miłością i troską. To nie tylko myślenie pozytywnie, ale również odpychanie negatywnych myśli, które mogą się zagnieździć w naszym umyśle. To nie tylko sprzątanie przestrzeni fizycznej, ale również usuwanie toksycznych energii z otaczającego nas środowiska.
Saucha to praktyka czystości na wielu poziomach. To uważne dbanie o swoje ciało poprzez regularne oczyszczanie, właściwe odżywianie i aktywność fizyczną, które pozwalają nam utrzymać zdrowie i witalność. To także troska o nasz umysł, poprzez wybieranie pozytywnych myśli i unikanie toksycznych emocji, które mogą nas zatrzymać w rozwoju. Saucha to również dbanie o nasze otoczenie, poprzez utrzymywanie porządku w domu, szanowanie środowiska i unikanie negatywnych wpływów zewnętrznych. Praktykowanie sauchy to nie tylko czynność fizyczna czy mentalna, ale również duchowa. To proces oczyszczania naszej istoty, który prowadzi do głębszej samoświadomości i przebudzenia. Kiedy praktykujemy sauchę, otwieramy się na przepływ życiowej energii, która płynie przez nasze ciało i umysł, oczyszczając nasze wnętrze i prowadząc nas ku większej harmonii i spokoju.
Saucha jest jak błyszcząca perła, która kształtuje się stopniowo, gdy poszukujemy jej w naszym życiu. To droga, która prowadzi nas ku wewnętrznej czystości i pięknu, co sprawia, że nasze życie staje się jaśniejsze i bardziej promienne.
2. SANTOSHA
Santosha oznacza zadowolenie z tego, co się ma, bez pragnienia czegoś więcej. Santosha w jodze to jak delikatna melodia, która wibruje w sercu każdego praktykującego, przypominając o chwili obecnej. To niezwykłe poczucie zadowolenia, które nie wynika z posiadania więcej, ale z pełnego zaakceptowania tego, co już mamy. To jak otwarcie okna i oddychanie świeżym powietrzem, zamiast wpatrywania się w zamglone horyzonty dalekich pragnień.
Santosha to uśmiech na twarzy, który nie zanika nawet w obliczu trudności i przeciwności losu. To umiejętność znalezienia spokoju i radości w chwilach codziennych, w prostych gestach i małych przyjemnościach. To jak szukanie skarbów w najmniej oczekiwanych miejscach, odkrywanie piękna w codziennych detalach życia. Praktykowanie Santoshy jest jak tańczenie z życiem w rytm jego własnej muzyki, bez względu na to, jak skomplikowane mogą być kroki. To akceptacja siebie i swojej drogi, z pokorą i wdzięcznością za każdy krok naprzód. To zdolność do oglądania życia z perspektywy szklanki w połowie pełnej, zamiast w połowie pustej.
Santosha to także zdolność do współczucia i zrozumienia dla innych, do dzielenia się radością i miłością ze wszystkimi istotami. To jak promienie słońca, które rozświetlają nasze wnętrze i otaczających nas ludzi, tworząc atmosferę harmonii i spokoju.
3. TAPAS
Tapas, czyli zapał, to praktyka dyscypliny i samodyscypliny, która prowadzi do duchowego wzrostu i transformacji. Tapas można porównać do płomienia świecy, który płonie z intensywnością i stałością, niezależnie od warunków zewnętrznych. To praktyka, która wymaga od nas oddania i poświęcenia się naszym celom, nawet w obliczu trudności i przeciwności losu. Jest to także praktyka wyrzeczenia się komfortu, aby osiągnąć długoterminowe cele i rozwój osobisty.
W praktyce jogi, Tapas może objawiać się poprzez regularną praktykę asan (pozycji ciała), pranayamy (technik oddychania) oraz medytacji, pomimo braku motywacji czy trudności fizycznych. Jest to także praktyka dbania o siebie poprzez zdrowe nawyki żywieniowe, regularną aktywność fizyczną i odpowiednią ilość snu, nawet gdy wydaje się to trudne.
4. SWADHYAYA
Swadhyaya to praktyka samostanowienia i samodoskonalenia. Swadhyaya w jodze to jak otwieranie starannie stronicowanej księgi, której karty pełne są nie tylko słów, ale także głębszych znaczeń. To praktyka samodoskonalenia, która prowadzi nas w podróż po własnej duszy, odkrywając tajemnice i skarby ukryte głęboko w naszym wnętrzu. To praktyka otwierania umysłu na nowe idee i perspektywy, ale także analizowania i zrozumienia własnych przekonań i wzorców zachowań. To jak oglądanie swojego życia przez soczewkę uważności, która pozwala nam zobaczyć rzeczy takimi, jakie są, bez filtrów i iluzji.
Praktykując Swadhyayę, odkrywamy, że każdy moment, każde doświadczenie, każdy człowiek, z którym się spotykamy, jest naszym nauczycielem. To jak rozwijanie empatii i zrozumienia dla siebie i innych, co prowadzi nas ku większej harmonii i współczuciu w życiu.
Swadhyaya to także praktyka pokory i otwartości na nauki życia. To nieustanne dążenie do rozwoju osobistego i duchowego, poprzez zgłębianie mądrości duchowych tekstów i refleksję nad własnymi doświadczeniami.
5. ISHVATA PRANISHANA
Ishvara Pranidhana to praktyka oddania się wyższej sile, Bogu, lub wszechświatowi. Oznacza to uznawanie, że istnieje coś większego od nas samych, co kieruje naszym życiem i ma większy plan dla naszej egzystencji. To praktyka, która prowadzi nas ku pełnemu akceptowaniu rzeczywistości, niezależnie od jej zmienności i niewiadomych. Jest to jak płynięcie rzeki życia, zaufanie, że nurt nas poprowadzi tam, gdzie mamy być.
Praktykując Ishvara Pranidhana, uczymy się być otwartymi na nauki życia i gotowymi na akceptację każdej chwili taką, jaka jest. To jak otwieranie się na przepływ życia, zamiast oporu i walki. To praktyka, która prowadzi nas ku głębszej harmonii i zrozumieniu w życiu, poprzez oddanie się nieuchronnym cyklom zmian i przemian.
W rezultacie, Ishvara Pranidhana prowadzi nas ku większej wolności i spokoju wewnętrznemu. To jak stanie się jednym z rytmem wszechświata, harmonijnie wtapiając się w tkankę życia. Ishvara Pranidhana to droga, która prowadzi nas ku większej jedności z samym sobą, z innymi i z całym stworzeniem.
Dla mnie, praktyka niyamas to nie tylko zasady do przestrzegania, to droga życia. To nieustanne dążenie do lepszej wersji siebie, do głębszego zrozumienia i miłości. To nauka o tym, jak pielęgnować ducha i otwierać serce na piękno świata. Nie jest to proste, ale im dłużej żyje, tym bardziej przekonuje się, że to, co nie jest proste jest wartościowe.