Dla przykładu możesz wyobrazić sobie nauczyciela, który prowadzi lekcje w sposób pełen spokoju i cierpliwości. Zamiast reagować na trudne sytuacje z frustracją, nauczyciel potrafi spokojnie i mądrze rozwiązywać problemy, motywując swoich uczniów i wspierając ich rozwój. W jego obecności uczniowie czują się bezpieczni i zainspirowani, co sprzyja ich nauce i osobistemu rozwojowi. To, co wyróżnia tego nauczyciela, to jakość sattva – jego spokój, klarowność myślenia i empatia wpływają pozytywnie na otoczenie. Sattva przejawia się w jego umiejętności utrzymywania harmonii w klasie, inspirowania uczniów i tworzenia atmosfery sprzyjającej nauce.
Sattvy w naszym świecie jest coraz mniej. Wzrasta brak chwil, miejsc i przestrzeni, które są czyste, spokojne i nieprzeciążone. Coraz trudniej znaleźć miejsca, w których czujemy harmonię, spokój i radość bez wyraźnego powodu. Większość zaleceń Ayurvedy można sprowadzić do jednego kluczowego celu – wzmocnienia satwy w naszym życiu. Satwa ma istotny wpływ na nasz umysł, kształtując nasze psychiczne i emocjonalne stany.
Drugi stan to rajas, który odzwierciedla aktywność, energię i nieustanny ruch. Jest to stan pełen pobudzenia, działania i zamieszania, gdzie dominują dynamiczne zmiany i ciągła aktywność. Odpowiednia ilość rajasu dodaje energii, sprawia, że cieszymy się życiem i korzystamy z jego możliwości. Jednak gdy doznania są zbyt intensywne, mogą stać się przytłaczające i wyczerpujące. Przykład rajasu w życiu codziennym to intensywna praca nad projektem w pracy, gdzie jesteśmy nieustannie zajęcu, pełni energii i musimy szybko reagować na zmieniające się okoliczności. Może to obejmować również sytuacje takie jak gorączkowe planowanie dużej imprezy, ciągłe przeskakiwanie między zadaniami, czy też chwile, gdy jesteśmy mocno pobudzeni i w ciągłym ruchu, co prowadzi do poczucia chaosu i braku spokoju.
Zbyt dużo rajasu może prowadzić do chronicznego zmęczenia i wypalenia, gdyż nadmiar bodźców i nieustanna aktywność wyczerpują naszą energię. Kiedy umysł jest zanurzony w rajasie, nasze myśli są twórcze i strategiczne, a nowe pomysły pojawiają się niemal bez końca. Jednakże, gdy tej intensywności jest zbyt wiele, pasja może przerodzić się w obsesję, a myśli w nieustanną gonitwę. Czujemy się wtedy niespokojni, pełni ambicji i agresji, skupieni na nieustannym poszukiwaniu bodźców i spełnienia. W takim przypadku przesuwamy się do trzeciego stanu, gdzie zmęczenie i przygnębienie stają się dominującymi uczuciami.
Trzeci stan to tamas. Jest to stan stagnacji, zatrzymania, bezruchu i apatii, ale także okres odpoczynku i relaksu po nadmiernym wysiłku i pobudzeniu. Kiedy umysł znajduje się w stanie tamasu, staje się ospały, ciężki i spowolniony. Ten stan prowadzi do odpoczynku, ale może też prowadzić do degeneracji i rozkładu. Tamas przynosi ulgę od nieustannego ruchu myśli, ale nadmiar tego stanu sprawia, że utkwimy w martwym punkcie. Czujemy się letargiczni, przywiązani do stagnacji i źle zorganizowani. Wszystko wydaje się trudne i beznadziejne, a nasze myśli są przesycone pesymizmem i depresją. Brakuje nam chęci do działania, czujemy się przytłoczeni i zniechęceni. Nasze negatywne przekonania utrzymują nas w stanie stagnacji, utrudniając zobaczenie rzeczywistości z właściwej perspektywy.
Przykład bycia w energii tamas to okres, gdy czujesz się przytłoczony i zmęczony, co prowadzi do apatii i braku motywacji. Na przykład, osoba pracująca na linii produkcyjnej w fabryce, wykonująca te same czynności codziennie przez wiele godzin, może odczuwać apatię i zniechęcenie. W takim przypadku praca staje się ciężką rutyną, a brak zmienności i wyzwań może prowadzić do poczucia stagnacji, letargii i wypalenia zawodowego. Często takie osoby mogą mieć trudności z utrzymaniem motywacji i energii, co jest typowe dla stanu tamasu.
Satva to stan harmonii, spokoju i równowagi. Rajas oznacza aktywność, działanie i pobudzenie. Tamas z kolei to zastój, bezruch i apatia. Każdy z tych trzech stanów ma swoje miejsce, wartość i cel w naszym życiu. Żaden z nich nie jest lepszy od innych – każdy ma swoją rolę i przyczynia się do całości naszego doświadczenia.
Po czwarte

Czwarta zasada psychologii ajurwedyjskiej jest ściśle powiązana z poprzednią. Mówi, że umysł przemieszcza się wzdłuż kontinuum trzech stanów: Satvy, Rajasu i Tamasa. Te stany tworzą kontinuum, wzdłuż którego umysł podróżuje. W zależności od tego, gdzie znajduje się na tym kontinuum i w jakim stanie jest, objawia się różnymi właściwościami i zachowaniami.

To właśnie 4 istotne zasady psychologii ajurwedyjskiej. Pierwsza zasada mówi, że każda choroba może mieć trzy źródła przyczyn. W psychologii skupiamy się szczególnie na tych, które mają swoje korzenie w umyśle i sercu. Druga zasada wskazuje, że problemy mentalne wymagają działań mających na celu balansowanie umysłu i emocji. Trzecia zasada ujawnia, że istnieją trzy stany, które wpływają na wszystko, co nas otacza. W psychologii ajurwedyjskiej interesuje nas, jak umysł i emocje zmieniają się w tych stanach. Czwarta zasada wyjaśnia, że umysł przemieszcza się wzdłuż kontinuum tych trzech stanów: Satwy, Rajasu i Tamasa.